52,6 milióna EUR. To je cena, ktorú sa vláda, ktorá sa zaviazala neprijímať rozhodnutia v skrátenom konaní, chystá minúť za licencie na 3 roky, zakúpené výhradne od jedného hráča na trhu – Microsoftu. A ako to bude? No predsa v skrátenom konaní. Pričom už pri predchádzajúcom kupovaní licencií dobre vedeli, že to bude na 3 roky a nastane čas predĺžiť ich. Pre pochopenie, licencia na jedno PC sa bude pohybovať na úrovniach od 166 EUR až po 433 EUR na jedno PC ročne (!).
Uznávam, že Windows a MS Office sú používané štandardy. Nie sú dokonalé, nie sú ani lacné, ale sú to štandardy, na ktoré sú aj naši zamestnanci úradov zvyknutí. Verím ale, že tak ako sme ich naučili pracovať napr. s MS Office by sme ich veľmi rýchlo naučili robiť aj s open-source riešením v podobe Open Office a podobne. Pre ilustráciu, originál tohto blogu som písal v Libre Office 3.4.4, ktorý je úplne zadarmo a jeho interface je naozaj veľmi podobný a jednoducho pochopiteľný aj pre používateľa produktov Microsoft. Skalní fanúšikovia MS môžu argumentovať vzájomnou kompatibilitou a chybami – no opýtam sa inak. Ktorý produkt MS bol bez chyby? To by sme asi nepotrebovali aktualizácie a service-packy.
Nečakám, že prechod na riešenie zadarmo by pri súčasnej (alebo podobnej) vládnej zostave bol naozaj zadarmo. Vláda by určite vymyslela nejakú formu „výhodného“ preškolenia zamestnancov spriaznenou firmou s minimálne 3-dňovými skúsenosťami v oblasti. Tomu sa ale dá zabrániť. Transparentnosťou a tvrdou verejnou kontrolou – čo je ale téma, ktorú si nechám pre ďalší blog.
Predpokladám, že zamestnanci verejnej správy by neboli nadšení novým riešením a ďalším preškolením. No tu chybu vidím hlavne v motivácií. Veď akú by ste mali motiváciu učiť sa, keď máte ako typický úradník tabuľkový plat (tým myslím radových zamestnancov), žiadnu vidinu postupu a osobného rastu? Nevidím dôvod, prečo by sa ušetrené peniaze nemali použiť práve na riešenie problémov zamestnancov verejnej správy. Či už vo forme finančnej odmeny, skvalitnenia pracovného prostredia alebo modernizácie (tým samozrejme nemyslím „výhodné“ prenájmy pre daňové úrady a podobne). Alebo čo tak konečne efektívne prepojiť databázy úradov, čo by v konečnom dôsledku nie len zjednodušilo prácu úradníkom, ale aj nám občanom? Veď Slovensko má aj v tejto oblasti voči iným krajinám stále čo doháňať.
Preto sa opýtam ešte na záver. Stále neviete, čo s peniazmi?
Doplnenie 17.1.2012:
Spolu s Jozefom Viskupičom (OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti) sa aj OZ Slovenská Pirátska Strana a jej kandidáti na kandidátke OBYČAJNÝCH ĽUDÍ a nezávislých osobností (Peter Blaščák č.70 a Martin Bibko č.77) pripojili k hromadnej pripomienke vznesenej SOIT. Dôvodom je neefektívne a netransparentné verejné obstarávanie. Ministerstvo financií má už od roku 2009 vypracovanú koncepciu využívania SW produktov vo verejnek správe. Hovorí sa v nej o nutnosti vypracovania prieskumu trhu a porovnávania nákladov pre rôzne softvérové alternatívy. Okrem iného, koncepcia pojednáva aj o potrebe využívania BEZPLATNÉHO SOFTVÉRU vo verejnej správe – čo sa do teraz nerealizuje.
Viac na: http://www.facebook.com/pages/Ing-Peter-Blaščák/208865932529791
Kandidujem ako nezávislý na kandidátke OBYČAJNÝCH ĽUDÍ a nezávislých osobností a tento článok vyjadruje môj osobný postoj, ktorý môže, ale nemusí byť zhodný s postojmi a názormi iných kandidátov. V mnohých názoroch sa zhodujeme, v iných zasa nie a považujem to za správne. Prekáža mi umelá a falošná názorová jednota členov strán a hnutí a otvorene sa hlásim k vlastným názorom bez ohľadu na to, či vyhovujú väčšine. Rozdiely nás nedelia, ale spájajú, ak spolu hľadáme cestu k pravde.